Новини

Велосипед втора ръка – струва ли си?

 

Велосипеди "втора ръка". Често пъти по-евтиново излиза ...по-скъпо 

 

Една от често срещаните дилеми преди покупката на велосипед е дали той да е нов или „втора ръка“. Отговорът е нееднозначен – зависи.

Добре поддържано колело, на което редовно са му сменяни гуми, венци, накладки, вериги и което е било често почиствано и правилно складирано, може да се окаже в по-добро състояние и от чисто нов велосипед. Колкото по-висок клас е един велосипед „втора ръка“ (сиреч, колкото по-скъп е бил като нов), толкова по-голям е шансът да е в добро състояние. Обяснението е просто: щом неговият собственик е отделил голяма сума, за да го купи, това означава, че за него тази покупка е била важна и той се е грижил велосипеда. Обратното – евтиното колело едва ли е било поддържано сериозно, защото собственикът очевидно не е разбирал много от колела, като го е купувал. Има изключения от това правило, но в общия случай то е валидно.

На какво трябва да обърнем внимание, ако все пак сме решили да си вземем колело „втора ръка“? На първо място – на състоянието на рамката. Огледайте я внимателно за пукнатини, цепнатини и сериозни драскотини. Ако рамката е от старите „железа”, имайте едно на ум, че дори на външен вид да е окей, то от вътрешната страна на тръбите може да има сериозна корозия. Препоръчително е да погледнете с фенерче в седалковата и в челната тръба. Вилката също е от голямо значение – има неписано правило, че по твърдите вилки ремонти не се правят, така че, ако видите нещо съмнително по нея, стойте далеч. За амортисьорните вилки проверете какъв е ходът и дали има луфт.

Излишно е да споменаваме, че всякакви тракания и хлопания са сигнал за нередност. Карбоновите рамки трябва да бъдат огледани дали не са залепвани. В чужбина се продават доста спукани карбонови рамки за почти без пари и някой недобросъвестен търговец може да се опита да ви пробута лепена със смола карбонова рамка – не си и помисляйте да карате такава бомба със закъснител.

Проверете как се сменят скоростите и дали веригата слиза и се качва без проблем на всяко венче. Завъртете каплите, за да видите дали не са криви или разцентровани. Направете едно кръгче с колелото и наострете слуха си за шумове. Най-често може да има скърцане от средното движение (оста, около която се въртят педалите).

Избягвайте колела, които са сглобени с каквото “майсторът” е имал подръка – различни модели капли, предна и задна спирачка, лостчета и т. н. Такива “франкенщайни” не са добър вариант – всеки надежден производител залага на една марка и група монтаж.

Внимавайте с документите за произход – за да спите/карате спокойно. Велосипеди, за съжаление, се крадат масово, защото са лесни за продажба, цената им е висока и е сравнително лесно се задигат. Изискайте от продавача да ви даде гаранционната карта и касовата бележка на колелото, особено ако е по-ново. Иначе, ако е крадено, лесно може някой да си го познае и да ви свали в движение. Ако при поискване на документ продавачът почне нещо да увърта, по-добре го подминете, колкото и добра да е стоката.

И не на последно място – следете цените. Трябва да сте наясно колко струва колелото като ново, как се движат цените на подобни модели. Важно е също така да научите различните класове монтажи. /От velosipedi-bg с малки съкращения/

 

Коментари

Велообщество

[1] 2 3 4  ...21