Новини

Пакчи Вила: „Петер Саган стана голям шампион, защото много...пита”

 

Поредният победен финал на трикратния световен шампион Петер Саган

 

Откакто през 2015 г. испанският специалист Пакчи Вила отговаря за тренировъчния график на Петер Саган, словакът стана три пъти световен шампион.

 

Нещо повече – 27-годишният словак постигна 101-ва победа в професионалното колоездене, прибавяйки и три зелени фланелки за най-активен бегач в „Тур дьо Франс.

 

Как Вила, който е бивш професионален състезател, успя възможно най-бързо и най-широко да разгърне таланта на Саган. За това треньорът разказва в интервю за сайта Cycling Weekly, което ви предлагаме с незначителни съкращения.

 

 

 

Пакчи Вила

 

Пекчи Вила: Започнахме работа със Саган преди почти три години. По това време бях спортен директор и треньор в тима Tinkoff  и отговарях за тренировките на трима. Предложиха ми да се занимавам и с Петер и аз се съгласих. Той вече беше способен да спечели 25 състезания на сезон и беше ясно, че се е научил да побеждава. За начало  исках да разбера как мисли, да се опитам да му „вляза под кожата”. Всеки професионален състезател има няколко много силни страни, които, първом, е необходимо да си изясниш. Трябва да разбереш къде спортистът е най-добър, да поддържаш тези негови качества и да започнеш работа по онези негови страни, които не са толкова силни. В случая с Петер реших, че ще му е нужна по-необичайна структура на тренировките. В същото време той трябваше да се постарае и да слуша внимателно, въпреки че една от най-силните му страни е комуникацията. Когато ти каже какво чувства, той със сигурност е възможно най-близко до действителното си състояние.

 

Какво най-много ви впечатлява по време на работа с него?

- Петер има няколко неординерни страни. Първо, познава тялото си, умее точно да преценява дали наистина има необходимост от почивка или трябва да увеличи обема на работата си за сила, например. Той споделя ясно от какво има нужда в съответния момент. От друга страна, за него е крайно важно да е свеж преди старт. Ако не е достатъчно свеж, но е все пак добре подготвен, той е способен да покаже достоен резултат, но е възможно този резултат да не е първокласен.

 

Как се тренира толкова силна личност?

- Трудно. Обичайното положение е колкото по-силен е един състезател, толкова по-силна личност е той. Всяка крачка с него трябва да бъде внимателно обмисляна. А пък с Петер, освен всичко, трябва да си готов да отговаряш и на множество въпроси. Той пита постоянно, иска да знае всичко, анализира отговорите и затова, смятам, стана и голям шампион. Той съзнава отлично, че пише история и се старае да бъде съвършен на шосето. Вярно, доста често ме ядосва, не винаги са гладки отношенията ни, но предпочитам това статукво да не се променя.

 

Как тренирате за мощност, колко е важна силата при колоездача, има ли специален хранителен режим шампионът?  

- Стараем се Петер да добива необходимата мощност в началото на годината и да я запазва през целия сезон. От ноември до февруари работим предмно за сила – два или три пъти седмично, а писле продължаваме по веднъж седмично. При продължителни тренировки с велосипеда се стремим да поддържаме мощност между 250 и 300 вата в течение на пет часа. Обръщаме повече внимание на физиологическите показатели /пулс/, отколкото на мощността. Що се отнася до храната – той не се фокусира върху нея, но, разбира се, поема само качествени продукти в дозирано количество. В тима ни има специалист по храненето и Саган се съобразява с напътствията му.

 

Как разработвате годишния тренировъчен план?

- Сега сезонът на Саган е с три кулминации: класиките, Тур дьо Франс и световното първенство. Най-високото "било" при класиките започва от Милано-Сан Ремо и продължава до „Париж-Рубе”. Вторият връх е Тур дьо Франс, а преди  шампионата на света се стремим към мини кулминации в Канада /Гран при на Квебек и Гран при на Монреал/. Обикновено от 15 ноември до Тур Даун Андер /Австралия/ е нашият базов период; после започваме тренировки за мощност и за скорост преди класиките. Февруари за нас е най-натовареният тренировъчен месец, когато, обикновено през третата седмица, достигаме максимума на натоварванията - 32-35 часа на седмица.

 

Каква е основната ви работа между класиките и Тур дьо Франс?

- След класиките работим вече по четири-шест дни в седмицата, занимаваме се с планинско колоездене, стараем се Петер да се освежи не толкова физически, колкото психологически. След този около триседмичен транзитен период се връщаме към обичайните си тренировки. Най-сложното в прехода от класиките към Тур дьо Франс” е увеличаването на обема на заниманията по катерене. През месец май отиваме на Обиколката на Калифорния, където първата ни цел е да видим в каква форма се намира Петер, дали е необходимо да променяме нещо в тренировъчния процес преди входа на втория връх на сезона.

 

Как се променят тренировките ви при подготовката за световното първенство?

- През тази година /след дисквалификацията на Саган от „Тур дьо Франс”/ имахме неочаквано повече време, за да се подготвим за шампионата. По начало обаче преходът от „Тура” към работата ни в Канада, където трябва да навлезем в много добра форма, не е никак лек.

 

Как направите от Петер толкова изкусен и бърз майстор на финалните спринтове?

- Не мисля, че Петер е най-бързият. Той наистина се справя много добре в заключителните спринтове, но това не му е  дадено свише. Той трябваше да си изработи навика края на всяко бягане да става толкова бърз и експлозивен, колкото трябва за победата. Но Петер не е бърз, както се казва, по рождение. Той достига до нужната му скорост, благодарение главно на свежестта и силата, които запазва за последния километър на всяко състезание. Той побеждава, не защото е по-бърз от другите, а защото е най-свеж и по характеристиките си много прилича на Том Бонен, който в началото на своята кариера бе способен да надделява редовно в груповите спринтове, но постепенно позагуби от своята издръжливост. Внимателно съм изучавал кариерата на Том, за разбера какво мога да „купя” за тренировките с Петер.

 

Предприема ли Саган високоинтензивна работа преди състезания?

- Да. Преди най-отговорните стартове той прави винаги яколко тренировки с най-висока интензивност. Винаги – но не много на брой. Това са по-точно интервали от по една до три минути с почивки между тях – наистина малко, но много интензивни интервали.

Коментари

Велообщество / Личности

[1] 2 3 4  ...15