Новини

Арх. Здравко Здравков: "Връзваме" софийските велотрасета в мрежа

 

Велоалеята край Ламското шосе

Снимка: velobg.org

 

Предлагаме ви част от интервюто, което Главният архитект на столицата, Здравко Здравков, даде наскоро на Диляна Димитрова от сайта „Площад „Славейков”.

 

Заглавието е на maxbike.bg.

Цялото интервю - на http://www.ploshtadslaveikov.com/zdravko-zdravkov-peshehoden-prasten-shte-svarzva-tsentralnite-ploshtadi-v-sofiya/ .

 

 

Темата е големият ремонт, който започва през юни тази година в София. Интересуват ни най-вече онези пасажи от интервюто, в които става дума за състоянието и развитието на велосипедната инфраструктура в града.

 

 

/.../ Въпреки че е рано, как изглежда София през 2050 година във вашите представи?

 

– /.../ Трябва да създадем приоритети и цели, по които да вървим. Да знаем, че пешеходният транспорт от 5% трябва да се увеличи на 20-30%, а защо не и като в Париж – 50%?! Да си поставим задачи, които експертите да дефинират. Например ако днес велосипедният транспорт в София е 0,1%, нека да си поставим за цел през 2025-а да стигне 2%. Но трябва да сме наясно колко хора ще качим на велосипеди, как ще им създадем безопасни велотрасета, от там нататък ще дойдат конкретните ангажименти към мен и към кмета по транспорта – да развием велосипедната инфраструктура. Този документ не е пожелание или литературно произведение, а план за действие с далечни цели.

 

Далечен план, но и близките се случват твърде бавно – през юни миналата година бяха представени първите велосипеди под наем в София, а още не са тръгнали.

 

- Пусната бе концесия, но тя беше обжалвана от участниците. Доколкото разбирам, процедурата е приключила и тези 33 велосипедни стоянки ще бъдат пуснати заедно със 150 рекламни елемента.

 

/.../ Как точно ще се развива велосипедният транспорт в София занапред?

 

- За да се развие, трябва да отговаря на няколко критерия – обвързаност и безопасност. Опасно е да се кара велосипед по улица, направена само с маркировка. Лоши примери има доста, взели сме си поука и смятам, че новите велотрасета се правят както трябва. Въпросът е да вържем велотрасетата и да създадем един гръбнак от главни трасета, на база на който да могат да се накачат късите връзки в напречно направление. Без такива безопасни трасета не можем да накараме хората да слязат от автомобилите и да ползват велосипед.

 

Пресичането с велосипед на столичния център е изключително опасно, къде предвиждате да се минава?

 

- Търсим решение. Работим по идея за изграждане на велотрасе по бул. „Дондуков“. Трябва да видим как велосипедната алея по „Владимир Вазов“ да мине през центъра и да стигне до моста „Чавдар“, за да обезпечим едно преминаване от изток на запад през целия град. Имаме програма за развитие на велосипедния транспорт в тригодишен срок. Основната цел е създаването на тези липсващи парчета от мрежата. Системата от основни артерии трябва да стане непрекъсната. Следващата задача е безопасността. Очертаването на трасе с жълта лента вече не се практикува.

 

На някои места биха ли могли да се създадат мостове за велосипедисти?

 

- Има безброй идеи. Архитект Нормън Фостър има една разработка за Лондон – да се качат велосипеди на второ ниво, но не се възприе, защото се създаде напрежение, че велосипедистите ще се отделят от хората в града.

 

Доколко практична е идеята „Дондуков“ да се направи еднопосочен?

 

– Има такова предложение от Дирекция „Транспорт“. Все още не е утвърдено. Идеята е да се докаже комуникационно, че еднопосочното движение няма да натовари другите направления. Защото еднопосочното каране в посока Министерски съвет и обратно към Университета, би могло да претовари светофарите на „Васил Левски“. Изследваме внимателно тези връзки, защото градът се разглежда като цялост, а промяната в едно късо парче може да повлияе в друг огромен участък. Така че има такова предложение, но ще видим дали ще се докаже като добро решение.

 

За „Дондуков“ има идея да създадем острови за трамваите по средата на улицата, за да не притичват хората през булеварда, както сега. И да може да се направи велосипедна алея. При сегашните габарити на улицата не можем да създадем острови. Градското пространство е оскъдно, няма как да разширяваме вече съществуващата градска среда, тъй че ще търсим трансформации на улиците.

Подобна реорганизация не се прави за пръв път в София и невинаги е посрещана с добри очи. Вероятно ще има голям отпор – и към главния архитект, и към заместник-кмета по транспорта. Тези мерки са радикални и в повечето големи градове са посрещани на нож. В Париж, например, спират крайречния булевард, където минава основният транзитен трафик, сипват пясък и го превръщат в плаж. Но от 6 месеца забраняват на сградите в центъра да осигуряват паркиране. Защото са преценили, че вкарването на автомобили претоварва градската среда. Оттам нататък целият Париж е синя зона. Вие преценявате как ви е по-удобно да се придвижвате – пешком, с велосипед…

 

Как ви се струва идеята центърът на София да стане пешеходен през уикенда?

 

– Вече има добри практики в тази посока. Кметът Йорданка Фандъкова от няколко години затваря „Цариградско шосе“ за определени периоди от време. Тези политики срещат одобрение от страна на софиянци. Улиците трябва да се върнат обратно на хората – трябва да променим културата на поколението, което израсна в моловете и не познава градската среда. Комуникацията между хората да става лице в лице, а не в автомобилите при разминаване.

Коментари

Велообщество / Личности

[1] 2 3 4  ...15