Новини

Един милиард долара инвестира Норвегия в нови веломагистрали

 

Колоездачи по велоалеите на Осло 

Снимка: Бент Олсен  

 

Eдин милиард долара инвестира Норвегия в създаването на нова мрежа от пътища за велосипедисти. С пари на държавата ще бъде прокарано широко и дълго двулентово велошосе /Super Cycleway/.

 

Ще бъде направено и трасе за крос кънтри близо до деветте най-големи градове на Норвегия. Това ще позволи велосипедистите да се придвижват бързо /с 40 км/ч./ и безопасно и на по-дълги разстояния.

 

Новата мрежа от велопътища отначало ще свързва центровете на градовете с крайните квартали, което ще облекчи придвижването на работещите в същинския град, но живеещи в предградията и/ли в близки селища.

 

Норвегия сега не предлага онези добри условия за развитие на културата на колоезденето, каквито има в съседните й държави, но очевидно ще се опита да ги настигне. В Дания, например, 17% от всички пътувания се осъществяват с велосипеди, в Швеция 12%, а в Норвегия - 5%.

 

Норвежкото правителство си е поставило за задача да увеличи този дял от пътуванията на 10-20% до 2030 г. Междувременно то ще трябва да убеди скептиците, които определят идеята за новата велосипедна мрежа за налудна и гълтаща пари нахалост.

 

Някои политици атакуват намеренията на правителството с твърдението, че мрежата е неподходяща за северните области на страната, но получават отпор с примери за ефективни велопътища в райони от почти същите географски ширини. В Оули /Финландия/ и в Едмънтън /Канада/, например, колоездачите се движат постоянно и през зимата - по добре поддържана пътна инфраструктура.

 

Най-сериозният довод срещу скептиците е, че планът за построяването на веломрежата е част от новия национален план за намаляване на замърсяването в страната. До 2030 г. 75% от автобусите и половината от товарните автомобили няма да отделят вредни емисии, а 40% от корабите и фериботите, пътуващи на къси разстояния /важно средство от трафика в Норвегия/, се предвижда да минат на биогорива.

 

Освен това правителството се стреми към нулев растеж в използването на автомобили в страната от сега до 2030 г. Норвегия вече има най-голям пазарен дял в света за нулеви емисии от конвенционалните автомобили, като една от причините за това са далеч по-ниските данъци за т. нар. „зелени” превозни средства.

 

Осъществяването на всички тези планове изискват много средства. Само за ремонт на пътищата правителството предвижда 4,15 млрд. долара. За щастие, пари в петмилионната държава се намират /благодарение най-вече на внимателно управляваните приходи от петрола/ и в момента Норвегия разполага с най-висок брутен вътрешен продукт на глава от населението в Европа след Люксембург.

 

Това предполага, че инвестициите за изграждането на веломагистралите ще бъдат направени. Това всъщност ще са инвестиции за здравето на нацията, която в крайна сметка ще плати на себе си, за собственото си благополучие.

                                                                                     Саманта Томашевски, bicycling.com

 

Коментари

Иновации

[1] 2 3 4  ...21