Новини

Велосипедизмът в Бургас се превръща в начин на живот

 

Евгени Апостолов

 

Евгени Апостолов е председател на Националната велосипедна асоциация, регистрирана в Бургас. Предлагаме ви интервю с него, публикувано в сайта burgas24.bg.

 

Апостолов е роден в Бургас на 13 юни 1070 г. Завършил е ГРЕ "Г. С. Раковски". Висшето си образование получава в Калифорнийския университет.

 

Семеен, с две деца. Превръща карането на колело от хоби в начин на живот и кауза за популяризирането му като всекидневен екологичен транспорт.

 

Г-н Апостолов, Бургас е град с добра велосипедна инфраструктура и е обяснимо да домакинства форум, свързан с велосипедизма. Какви са акцентите на срещата на партньорите по проект "До работа с колело", която предстои на 13 октомври?

 

Проектът започна през тази година и ще продължи 36 месеца. Финансиран е от програмата на ЕК "Интелигентна енергия", а водещ партньор е Европейската федерация по велосипедизъм. Партньори са 13 европейски страни, включително България. Основната цел е повече хора да карат по-често колело. Преди няколко дни в Люксембург се състоя среща, организирана от Европейската велосипедна федерация, на която всички министри на транспорта на европейските страни приеха Декларация за велосипедирането като екологичен транспорт. Към нея има план за действие за бъдещите мерки, които трябва да бъдат предприети от всяка от страните. Минималното, което българският министър е поел като ангажимент, е да бъде направена национална велосипедна „фокусна точка“, т.е. да бъде създадена структура, която да събира всичко по плана на едно място. На базата на тази инициатива сме поканили кмета на Бургас да подкрепи идеята ни за създаване на дирекция в Министерството на транспорта, която да се нарича "Градска мобилност" и която се занимава с прилагането на политики за устойчив градски транспорт на национално равнище.

 

Какви конкретни дейности включва проектът "До работа с колело"?

 

За да бъдат активират хората да ходят на работа с колело, се осъществяват три дейности: кампании за публичност, обучение на работодатели и организиране на фокус групи за семинари с държавната администрация. Ние, от Националната велосипедна асоциация, трябва да координираме диалога между участниците в кампаниите, работодателите и местните власти. За трета година от сдружение "Велоеволюция" в София организират кампании, които имат състезателен характер. Кампанията, която ние организираме, е на принципа на последователни дни на каране на колело. Който кара колело всеки ден, без прекъсване, той ще бъде обявен за първенец, независимо колко километра е изминал. Отчитането на това кой колко е карал, ще става чрез безплатно приложение за смартфон. То отчита изминатите километри, маршрута и скоростта. Който не разполага със смартфон, разбира се, може да декларира на сайта ни изминатите километри. Ценно е обаче приложението, защото събира данни за всички участници - къде се кара колело, има ли трафик на път, в който няма велоалеи... С тази електронна система ще има категоричен отговор колко хора ползват колело. Като стимул за участниците ще бъдат привлечени рекламодатели, които ще предоставят дребни подаръци, примерно за всеки изминати 20 километра.

 

Основният въпрос е какво би накарало повече хора да се качат на колело.

 

Данните от приложението ще бъдат разглеждани от психолози и социолози, в посока към промяна на мобилното поведение и факторите, които карат един човек да промени начина си на придвижване. В други държави, на базата на проучвания, са отчетени два основни фактора, които определят мобилното поведение - личният пример и стимулът. Улицата диктува поведение, което се променя поне за две години, а не за седмица-две.

 

Проектът само работещите хора ли обхваща? Има ли някаква възрастова граница?

 

Няма възрастова граница. Хората, които са безработни, и хората със свободни професии също ходят с колело, когато вършат някаква работа. Разходките с колело през почивните дни обаче не са в обсега на този проект.

 

Защо е нужно специално обучение на работодателите?

 

Това е друга тема в проекта. Нарекли сме я "Работодател-велоприятел". Работодателите получават сертификация, подобно на ISO, която включва основните стандартни изисквания. Най-съществените от тях са да има къде да бъде оставено колелото, да има място за преобличане, евентуално да се вземе душ. При обучението на работодателите се обръща голямо внимание на въпроса каква финансова полза биха имали те, ако служителите им ходят на работа с колело. Най-елементарното е, че работниците и служителите им идват навреме, защото не влизат в задръствания, идват свежи, здравословното им състояние е по-добро, работоспособни са. Ползите са комплексни. За работодатели, като стимул, са предвидени номинации за годишни награди "Работодател-велоприятел".

 

Бургас е еталон в създаване на условия за велосипеден транспорт, но винаги има какво още да се направи...

 

Много важно е да бъде направена оценка на въздействието на съществуващата мрежа от велоалеи. Това става с изследване и доказване. Бургас е доста напред в сравнение със София, въпреки че има доста спорове на тема некачествени или зле планирани велоалеи. Нашата идея е добрата практика на Бургас да бъде по възможност приложена и в други градове.

 

Незапълнена ниша е, например, използването на товарни велосипеди за разнос.

 

Товари до 200 килограма биха могли да бъдат доставяни с товарни велосипеди. Това би облекчило всекидневния професионален трафик за определени стоки и проблемът може да бъде решен чрез създаване на логистичен център.

 

Би следвало да се инвестира и в образователна кампания, която да промени мобилното поведение и от там - ползването на велоалеите.

 

Проблем за велосипедния транспорт в Бургас са точките вход/изход. Мобилното приложение ще е полезно като информация къде е нужно разширение на веломрежата, къде трябва да бъдат прокарани велоалеи и т.н. Изграждането на Черноморски велосипеден път, който да минава през Бургас и да свързва курортните перли Слънчев бряг и Созопол с областния център, също е посока, в която трябва да се работи. Това е една от идеите ни за екотранспорт, която е на дневен ред.

 

 

Коментари

Велообщество / Личности

[1] 2 3 4  ...15